Als je de Cabrioloog vraagt wat het belangrijkste onderdeel is van een Cabrio, lijkt het antwoord voor de hand te liggen. “Het dak” zal je horen, staat het nog strak, zijn de spandraden in orde, sluit het dak overal goed aan. Maar zo voor de hand liggend is die vraag toch niet.
Veel cabrioten rijden onwetend met een enigszins lubberend dak, hetgeen overigens geen schande is. Het gevolg is echter wel dat al rijdend er wind onder de kap komt, waardoor die gaat “bollen”.
Vanzelfsprekend merkt de bestuurder hier niets van, alleen de overige weggebruikers zullen misschien hun wenkbrauwen fronsen. Dan zou misschien een botox behandeling de oplossing zijn. De kenner echter ziet meteen dat mogelijkerwijs de spandraden (lopend aan de zijkanten van het dak in een speciale sleuf) los zijn gekomen en naar achteren trekken.
De eigenzinnige Golf zal hierdoor niet minder fijn rijden, maar het is aan te raden bij een dakspecialist langs te gaan voor advies. Het antwoord zal veelal zijn het dak te vervangen.
Een nieuw dak voor een Gold Cabrio (1994-2002) types 3 en 3.5 kost gemiddeld 1000-1200 euries. Kijk hieronder eens naar interessante foto’s van het vervangen van een dak/kap.
Voor de specialist geen probleem, maar zeker geen werkje voor de hobbiest.